توئیتر فاش کرد در سال جاری میلادی، دولت عربستان بیش از هر کشور عربی دیگر در چارچوب تحقیقات جنایی، اطلاعات شخصی کاربران توئیتر را مطالبه کرده است.


شبکه اجتماعی توئیتر با انتشار گزارشی فاش کرد در نیمه نخست سال 2015  عربستان با 93 درخواست، در صدر فهرست کشورهای عربی ای قرار گرفت که از این شبکه اجتماعی درخواست افشای اطلاعات کاربران را داشته است.

بر اساس این گزارش که شبکه سی. ان. ان آن را منتشر کرد، مسئولان توئیتر، 69 درصد از درخواست های دولت عربستان را پذیرفته و اطلاعات 74 کاربر خود را در اختیار این کشور قرار داد. بر این اساس، درصد موافقت با درخواست ارائه اطلاعات کاربران عربستانی روند افزایشی را به دنبال داشته که میزان آن در مقایسه با نیمه دوم سال 2014،  6 درصد افزایش را نشان می دهد.

در گزارش توئیتر  نام چند کشور دیگر درخواست کننده برای افشای اطلاعات کاربران به چشم می خورد که کویت، امارات و لبنان از جمله این کشورها هستند. در این میان کویت  7 درخواست برای افشای اطلاعات کاربران داشته است که با همه آن ها موافقت شده است.امارات نیز دو درخواست از توئیتر داشته که تنها با یک مورد از آن موافقت شده و لبنان نیز یک درخواست را ارائه کرده بود که با آن موافقت نشد. همچنین مصر، قطر، بحرین و عمان نیز در نیمه نخست سال جاری، هیچ گونه درخواستی ارائه نکرده اند.

در همین گزارش عنوان شده که ترکیه 412 درخواست برای افشای اسرار کاربران را به توئیتر داده بود که این شبکه با هیچ یک از آنها موافقت نکرد و از همین رو دولت ترکیه هم توئیتر را فیلتر کرد.

در میان کشورهای جهان، آمریکا با 2436 درخواست افشای اسرار کاربران در صدر کشورهای دنیا قرار دارد که توئیتر هم 80 درصد از آنها را اجابت کرده است. همچنین از نظر میزان پذیرش درخواست برای افشای اسرار کاربران توئیتر، کویت و استرالیا به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند.

به نظر می رسد آل سعود علاقه وافری به نقض حریم خصوصی دیگران دارد و همانند دنیای واقعی که حاکمان ریاض در آن برای آزادی همسایگان خود هیچ احترامی قائل نشدند و فجایعی دردناک را در یمن مظلوم رقم زدند؛ در دنیای مجازی و فضای سایبر هم رعایت حریم دیگران برای سردمداران جریان وهابیت که خود را خادم حرمین شریفین می خوانند اهمیتی ندارد.

از سوی دیگر شبکه اجتماعی توئیتر هم با ارائه این گزارش نشان داد که به هیچ وجه امانت دار خوبی برای کاربرانش نیست.